中川 治 ジェームス NAKAGAWA, osamu james
Ma -between the past- 過去の合間
私の父は、癌のため東京の病院に入院する前日、家族の記念や思い出の品で一杯になっているス−ツケ−スを
私に手渡しました。父にとっては、家族の歴史を目に見えるかたちで次の世代に伝えておくことがたいへん重
要だったのだと思われます。
二ヶ月後、娘が生まれ、それから間もなく父は死にました。
ス−ツケ−スはその後何年ものあいだ私のスタジオに置き放しになっていましたが、私はある日思いきってこ
の父の思い出の箱をあけ、父が保存していた古い写真やフィルムを眺めてみました。ス−ツケ−スのなかみは
全て家族の思い出の品でしたが、その中でわたしに見覚えのあるものはごく少数で、多くは全く目にしたこと
のないものでした。わたしは自分の過去、自分の記憶にあるものだけではなく、わたしが受け継いだ全く知ら
ない過去について問いはじめました。どのようにすれば自分が撮ってきた写真のイメージと父の思い出の箱に
あるイメージをつなぐことができるのか。間:過去の合間(Ma: between the past)
はこの問いから生まれた作品です。このシリ−ズでは、過去―私―娘―未来の間にある様々なつながりを模索
しています。
デジタルイメージは祖父の遺品と父の8ミリフィルムとから構成されています。8ミリフィルムは1957年
から1962年にかけて父がロスアンジェルスとニュ−ヨ−クにおいて撮影したものです。
シリ−ズとしてこの作品は、トラバ−ス/クロスオ−バ−という感覚を伝えようとするものです。
『ここ』と『あそこ』あるいは『今』と『あの時』の間にある間隙(Ma)をクロスオ−バ−/トラバ−スするこ
とで、見る人々それぞれが自分自身の過去をヴィジュアライズすることを期待しています。
Osamu James Nakagawa
1962 New York, New York
Education & Experience:
Osamu James Nakagawa was born in New York City; raised in Tokyo, Japan and
returned to Houston,
Texas at the age of 15. He received a Bachelor of Arts from the University
of St. Thomas Houston in
1986 and a Mather of Fine Arts from the University of Huston in 1993. Currently,
he is an assitant
professor at the Indiana University in Bloomington, Indiana. Nakagawa's work
is shown internationally,
the exhibitions inclde a solo exhibition, Ma-between the past, McMurtrey
Gallery, Houston, Texas; kai:
Osamu Jemes Nakagawa, SEPIA Internationl Inc, New York, NY, Mado: '89-'99,
at the Houston Center
for Photography. The selected group shows includes Cross-Cultural Voices
II: Between Memories,
Stephen Gang Gallery, New York, Cuenca, Ecuador Bienal '98: Borderline
Figuration; Medialogue,
Photography in Contemporary Art '98,Tokyo Metropolitan Museum of Photography;
Field of Vision:
Five Gulf Coast Photographers, Contemporary Arts Museum, Houston. His
work has been published and
reviewed in New York Times; Time Magazine; Village Voice; Aperture: Metamorphose;
Edition
Stemmle: Waterproof; Enfoco: Nueva Luz; and others. He has been teaching
workshops at the
International Center for Photography in NY since 1999. Nakagawa received grants
and fellowship from
the Santa Fe Center for Visual Arts; Indiana Arts Commission; The Light Work,
Syracuse, NY; The
Anderson Ranch Arts Center, Co; Houston Center for Photography; the American
Photography Institute,
New York City; Cultural Arts of Houston/ Harris County. His work is in the
permanent collection of the
International Museum of Photography at George Eastman House; Tokyo Metropolitan
Museum of
Photography; Kiyosato Museum of Photographic Arts, Japan; Museum of Fine Arts,
Houston; Art
Museum of South Texas, Copus Christi; and the University of Houston. He is
represented by SEPIA
International Inc. in New York City and McMurtrey Gallery in Houston.
OSAMU JAMES NAKAGAWA is a photo artist
using both conventional photography and digiral media. His
work has proceeded from a visual diary pursuing questions of self-identity
to lager scale issues of
ethnicity in the generational history of himself and his family. His work
also challenges the viewer to
visualize their own past. He exhibits internationally and is a professor at
the University of Indiana.